چگونه یک FreeLancer موفق باشیم؟

امروز در سایت یکی از دوستان عزیزم مطلبی در مورد برنامه نویسی و طراحی آزاد مطالعه کردم که بسیار جذاب بود. اگر به عنوان توجه کرده باشید، کلمه FreeLancer به جشمتان خورده است! این کلمه و توضیحات مربوط به آن برای بنده بسیار جالب بود و به همین خاطر برای شما نیز بازنشر کردم تا شاید به کار شما هم بیاید.

به برنامه نویسان و طراحان و غیره که در استخدام شرکتی نیستند و بصورت آزاد کار میکنند FreeLancer یا معادل فارسی آن آزادکار گفته می شود. ولی این به این معنی نیست که این افراد رئیسی ندارند و می توانند هر طور که می خواهند کار کنند.

در واقع اولین رئیس این افراد خودشان هستند! و باید قبل از هر چیز توانایی مدیریت خودشان را کسب کنند. یک فریلنسر بودن هم قوانینی دارد که اگر رعایت نشود عواقب فراوانی را برای فرد و مخاطبانش در پی خواهد داشت و اولین مشکلی که بروز میکند احساس بدی است که فرد به خود پیدا میکند و از خودش نا امید می شود و چون اینجا تنها موردی است که رئیس نمی تواند کارمندش را اخراج کند اوضاع بغرنج تر هم می شود!

امروزه علیرقم گستردگی دنیای اینترنت اطلاعات بسرعت در حال تبادل است و در بازارهایی مانند برنامه نویسی نیز رضایت یا عدم رضایت مشتری بسرعت انعکاس می یابد و این مورد میتواند در آینده کاری یک فریلنسر بسیار موثر باشد.

یک فریلنسر باید همواره رضایت دو رئیس خود را جلب کند که یکی خودش و دیگری که اهمیت معادل یا حتی بیشتری هم دارد مشتریست. در واقع شعاری در دنیای تجارت وجود دارد که می گوید “مشتری سلطان است”؛ در واقع ما اگر بتوانیم رضایت او را کسب کنیم به سلاطین دیگر معرفی خواهیم شد و در غیر اینصورت!

برای یک فریلنسر موفق ویژگی هایی معرفی شده است که برخی از آنها ذیلا ذکر می گردد:

۱- مهارت‌های ارتباطی قدرتمند
اغلب فریلنسرها به صورت آنلاین کار می‌کنند. بنابراین از تماس تلفنی ، چت و ایمیل برای ارتباط با مشتریان استفاده کنند. اگر می‌خواهید مشتریان در اولین برخورد احساس کنند که شما کارتان را بلدید لازم است از مهارت‌های ارتباطی قوی برخوردار باشید.

برای برقراری ارتباط قوی باید از طرز بیان خوب و لحن مناسب و مودبانه استفاده کنید تا اثر خوشایندی بر مشتری بگذارید ، اگر مشتری به شما مراجعه کرده نشاندهنده احتیاج مشتری به شما نیست بلکه موهبت و نعمتی است که به شما روی آورده است.

برای داشتن ارتباطات قوی خود را مقید به قوانینی کنید ، بطور مثال به هر ایمیل حداکثر در عرض ۲۴ ساعت پاسخ بدهید و بدون اینکه مشتریان خود را مدت زیادی در انتظار بگذارید پاسخگوی آنها باشید.

۲- رفتار حرفه‌ای
حرفه‌ای بودن یعنی اینکه صادقانه به مشتریان نشان دهید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید و طی چه زمانی می توانید آن کار را به انجام برسانید و واقعا اگر وقت کافی یا توانایی فنی انجام سفارشی را ندارید آن را بعهده نگیرید.

حرفه‌ای‌ ها همیشه به قول خود عمل می کنند و اهمیتی نمی‌دهند که چه موانعی ممکن است در مسیر اجرای پروژه وجود داشته باشند. آنها به اصول اخلاقی وفادارند ، به موقع ارتباط برقرار می‌کنند و همیشه برای توافق‌های اولیه با مشتریانشان احترام قائلند.

بدون نیاز به انگیزه خارجی و فشار و پیگیری از سوی مشتری به وظیفه خود عمل میکنند و پروژه ای را که بعهده گرفته اند نه در زمان مقرر بلکه حتی زودتر از موعد و با کیفیتی بالاتر از آنچه تعهد کرده اند به انجام میرسانند تا مشتری راضی که نه بلکه مشعوف گردد.

۳- مدیریت زمان
یک فریلنسر برای موفقیت می بایست زمان را بخوبی مدیریت کند. به همین دلیل لازم است یک برنامه زمانبندی شده برای فعالیت‌های روزانه‌ی خود داشته باشید. لازم است بدانید در هر روز چند ساعت می‌توانید کار کنید و به چند مورد می‌توانید رسیدگی کنید و مسئولیت چه نوع وظایفی را می‌توانید برعهده بگیرید و چه نوع وظایفی را نباید بر عهده بگیرید.

مدیریت مناسب زمان، تضمین کننده‌ این موضوع است که مشتریان خود را ناامید نمی‌کنید و آنها همواره شما را به چشم شخصی قابل‌ اعتماد خواهند دید و به دیگران نیز معرفی و توصیه می کنند.

۴- اراده و مسئولیت‌پذیری
این دو مورد ، از مشخصاتی هستند که یک فریلنسر حتماً باید دارا باشد. توانایی تکمیل یک پروژه ، دیدار و ارتباط با مشتریان و به انجام رساندن پروژه در زمان تعیین شده ، نیاز به اراده و عزمی راسخ دارد. شما قطعا” مسئول تمامی کارها و کم‌کاری‌هایی که صورت گرفته خواهید بود. به مرور زمان در برخورد با مشتریان مختلف و پروژه‌های متفاوت ، صاحب تجربیاتی خواهید شد که اراده و مسئولیت‌پذیری را در شما بهبود خواهند بخشید.

می بایست از این تجربیات درس بگیرید و نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف خود را برطرف کرده و از تکرار اشتباهات گذشته جدا” پرهیز کنید.

۵- ابتکار عمل و درک نیاز مشتری
در موارد بسیاری ممکن است که یک مشتری نتواند به خوبی با شما ارتباط برقرار کند و در مورد آنچه که از شما می‌خواهد توضیح دقیق و جامعی ارائه کند. در این مواقع ابتکار شماست که در درک نیاز و خواسته مشتری و انجام آن کمکتان خواهد کرد و به کارتان ارزشی دو چندان خواهد بخشید و طبیعتاً اگر شما به بهترین وجه مشاور مشتری خود نیز باشید و او پی به ارزش شما ببرد ، بعدها نیز سفارشات دیگری را به شما خواهد سپرد.

۶- اصول و قواعد کاری مشخص
به عنوان یک فریلنسر ، مشتریان شما باید بدانند که چه اصول و قواعدی برای کار خود و ارتباط با مشتریان دارید ؛ قادر به انجام چه کارهایی هستید و انجام کدام کارها از عهده‌ی شما خارج است. هیچ کس از دروغ یا فریب خوشش نمی‌آید ، هنگام برخورد با مشتریان صادق باشید و همیشه بر اصول کاری خود پابرجا بمانید.

مواردی از قبیل زمان انجام کار ، نحوه تحویل ، میزان هزینه ، نحوه تسویه ، نحوه رفع مشکلات و پشتیبانی و … را به روشنی با مشتری در میان گذاشته و توافق کرده و به توافقات خود پایبند باشید.

۷- داشتن هدف و انگیزه
تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق تنها به مهارت فنی نیاز ندارد. علاوه بر مهارت شما باید اهدافی تعیین کنید و در جهت دست یافتن به آنها تلاش کنید. تا زمانی که به این اهداف برسید قطعاً اهداف جدیدتری برای خود انتخاب کرده‌اید.داشتن اهداف معین شخصی ( اعم از مالی و یا حرفه‌ای ) کمک خواهد کرد که بر آنچه که انجام می‌دهید بیشتر تمرکز کنید و مصمم باشید.

هیچگاه منتظر نباشید تا کسی شما را تشویق کند یا به شما برای انجام کاری که وظیفه شماست انگیزه بدهد ، خود انگیزه باشید و به دو رئیس خود (خودتان و مشتری) نشان دهید که چه فرد مصمم و توانمندی هستید ، حتی میتوانید برای خود پاداشهایی هم تعیین کنید ، بطور مثال برای هر موفقیتی که به دست می آورید جشنی کوچک برای خود بگیرید و خودتان را به لذتهایی کوچک مانند خوردن یک پیتزا در جایی که دوست دارید دعوت کنید و …

۸- آمادگی و انعطاف‌پذیری

انعطاف‌ پذیری تضمین می‌کند که شما قادر هستید رسیدگی به پروژه‌هایی که باید به سرعت انجام گیرند را نیز برعهده بگیرید ؛ آن هم در شرایطی که مشتری نیاز به FreeLancerکاری با کیفیت بالا و در کم ترین زمان ممکن دارد.

علاوه بر این شما باید همواره آمادگی رویارویی با چالش های مختلف را داشته باشید ، قبل از آنکه به مشتری بگوئید بخشی از خواسته اش به دلایل فنی قابل انجام نیست کمی انعطاف به خرج داده و یکبار دیگر آن را بررسی کنید شاید به تجربه و نکته جدیدی نیز دست یافتید که بتواند در پروژه های بعدی نیز مفید واقع شود و به عنوان فردی که توانایی انجام پیچیده ترین پروژه ها را دارد مطرح شوید.

۹- وجدان کاری و منضبط بودن
این مورد در واقع مهمترین ویژگی یک فریلنسر بشمار می رود ؛ زیرا بدون آن قادر نیست کارها را با موفقیت مدیریت کند. به عنوان یک فریلنسر و در غیاب یک رئیس واقعی و در عدم حضور مشتری، شما آزادی زیادی خواهید داشت تا هر کاری که دوست دارید انجام دهید ، ولی اگر وقت زیادی را صرف کارهای متفرقه ای که علاقه دارید کنید و انجام پروژه ای که تعهد کرده اید به اواخر موعد تعیین شده موکول کنید ممکن است نتوانید در مهلت تعیین شده پروژه را تحویل دهید و موجب نارضایتی و ناامیدی مشتری و بروز مشکلاتی برای وی و خود شوید و طبیعتا” بخش زیاد یا حتی تمامی درآمد خود را بتدریج از دست بدهید و بعنوان یک فرد غیر متعهد و بدقول مشخص و معروف شوید.

همانطوریکه ذکر شد در جایگاه یک فریلنسر شما رئیس خودتان هستید و در نقش یک رئیس موظفید خود را وادار به رعایت نظم کنید و زمانبندی مشخصی برای کار و استراحت خود درنظر بگیرید. با تعیین یک زمانبندی مشخص فعالیتهای خود را زمانبندی کنید تا مجبور نباشید در روزهای پایانی موعد تعیین شده و تحت استرس شدید کار کنید و با به تأخیر افتادن تحویل پروژه به دنبال یافتن بهانه برای مشتری باشید.

سعی کنید این ویژگی را در خود تقویت کنید که سفارش مشتری را یک بار و امانت تلقی کنید که هر چه زودتر آن را به انجام رسانده و تحویل دهید خیالتان آسوده تر خواهد بود.